FacebookTwitterInstagramYoutube

Hoe kostbaar is het werven van nieuw personeel?

 

Zoek jij een nieuwe baan?

 

geld

 

Nieuwe werknemers werven kost geld.

Loonkosten, maar ook het vinden en in dienst nemen van het juiste personeel kost veel geld. De gemiddelde kosten die een bedrijf maakt, wat geregeld nieuwe werknemers aanneemt, bedragen al gauw zo’n € 6000 per jaar. Een LinkedIn pakket kost al gauw € 247 tot €892 per jaar, een vacature plaatsen bij platforms als NuWerk, Intermediair of Vacatureland.nl minimaal € 350 en bij de Nationale Vacaturebank zo’n € 600.

 

 

 

Werven via social media

Hoe toegewijd ga je hier mee aan de slag? Om social media efficiënt in te zetten ben je wel een poosje bezig deze goed te snappen. Niet alle media zijn namelijk geschikt voor het werven van nieuwe sollicitanten, maar sommige social media kunnen wel helpen bij de beeldvorming van een kandidaat. Het grote voordeel is natuurlijk dat de kosten voor het bereiken van een grote groep mensen relatief laag liggen in combinatie met de lage drempel die deze media hebben. Nadelen zijn er natuurlijk ook, want met name op social media, zoals Facebook en Twitter is het de vraag of u er wel de gewenste doelgroep mee bereikt. Daarnaast zitten er natuurlijk niet altijd bruikbare reacties tussen.

 

druktijd

 

Ga er maar van uit dat als er reacties binnenstromen je hier een aantal weken flink wat uren aan spendeert.

Denk aan ontvangstbevestigingen, beantwoorden van vragen, uitleg over de vacature, screenen van de cv’s en motivatiebrieven, selectie, eerste afwijzingen, inplannen, voeren en evalueren van meerdere interviews -eventueel met interne belanghebbenden, intern overleggen met collega’s, wederom afwijzingen (in deze fase bij voorkeur telefonisch, wel zo netjes en toekomstbestendig!), aanbieding, laatste afwijzingen, administratie en archivering, bespreken arbeidsvoorwaarden en contractonderhandelingen. Het mag duidelijk zijn dat dit door tijd en uren flink in de kosten loopt.

 

 

Recruiters kosten niet alleen geld, ze leveren het ook op.

Ze zorgen ervoor dat er sneller goede kandidaten worden geworven wat zorgt voor een kortere doorlooptijd want je hoeft ook minder gesprekken te voeren. Recruiters die écht de banen, de cultuur en de vacaturehouders kennen en begrijpen, kunnen de beste mensen vinden en overtuigen. Recruitment van hoger opgeleid personeel kan al gauw oplopen tot een € 6000 per vacature. De gemiddelde kosten die een bedrijf maakt om een nieuwe medewerker te werven, bedragen € 4494 (Recruitment Kengetallen onderzoek 2019).

 

recruiter

 

Wat kost personeel behouden?

De kosten die horen bij behouden van bestaand personeel, ziet er anders uit. Om goed personeel te kunnen behouden, dien je namelijk tegemoet te komen aan de wensen van je werknemers en ervoor te zorgen dat zij met plezier gemotiveerd naar hun werk blijven gaan. Dit zal per onderneming en werknemer verschillen. Het stimuleren van groei en ontwikkeling, door opleidingen, trainingen en cursussen. Ondersteunen van werk-privébalans, door het bieden van flexibele werktijden of extra faciliteiten, zoals verlofregelingen. Wat ook voor extra waardering kan zorgen is het aanbieden van de mogelijkheid om thuis te werken. Hiervoor dien je wel kosten te maken, zodat de medewerker ook thuis dezelfde mogelijkheden als op de werkvloer heeft. Denk aan een laptop en beveiligde verbinding met je bedrijfsnetwerk. Het geven van waardering en erkenning door geld, cadeaus of vrije tijd. Bijvoorbeeld een salarisverhoging, als gevolg van een goede beoordeling of promotie. Laat het berekenen wat een salarisverhoging voor jou én je werknemer kost en oplevert. Ook aan het geven van vrije tijd of cadeaus zijn namelijk kosten verbonden en dien je aan wet- en regelgeving te voldoen, zoals de werkkostenregeling.

 

 

Wat levert het werven van nieuw personeel nu eigenlijk op?

Allereerste natuurlijk tijd. Wanneer u als ondernemer zaken kunt overdragen aan een ander die daar beter of efficiënter in is, houdt u tijd over voor andere dingen. Reeds aanwezig personeel profiteert eveneens, doordat het meer tijd heeft om kansen en mogelijkheden die het ziet te benutten. En vergeet natuurlijk niet dat meer tijd zorgt voor een gezonder bedrijf: minder klachten van het thuisfront, minder klachten van uw personeel en een betere kwaliteit van leven voor uzelf.

 

hire me

 

Maar behalve tijd levert nieuw personeel ook groei op

Ga eens na: een groot deel van uw tijd bent u bezig met financiën, projectmanagement, inkopen, administratie en andere zaken die niet direct bijdragen aan de groei van uw bedrijf. Terwijl de kansen er wel zijn. Goed personeel, dat voor u tijd vrij maakt om te ondernemen en groei na te streven, is daarom goud waard. Ga dan wel voor de beste kandidaat. Immers, goedkoop is duurkoop. Een slechte match levert geen geld op, maar kost juist geld.

 

 

Tot slot; wat is dan het voordeel van Dewerknemersmarkt.nl?

Stelt u zich eens voor, dat een groot deel van de kosten voor het aannemen van nieuw personeel verdwijnt, omdat het plaatsen van dure vacatures niet meer nodig is. De selectie gemakkelijk en snel gaat door middel van een zoekopdracht en het benaderen van mogelijke kandidaten simpel en eenvoudig is. Dit klinkt wellicht als de ideale wereld en enigszins onmogelijk, maar als we met ons allen de schouders er onder zetten en de werknemer stimuleren om gebruik te maken van de mogelijkheden op Dewerknemersmarkt.nl, dan is die ideale wereld wellicht dichterbij dan we allemaal denken.

 

blijeman